Sök
  • Therese Säfström

Få skylten läst, del 2 - Kvällstidningstricket

Gör som redigerarna på kvällspressen, maxa lästiden med smart grafisk form. Din layout höjer spänningen och lockar till läsning.


Det är ingen slump att det händer så mycket på ett kvällstidningsuppslag. Formen är noga uttänkt för att hålla läsaren fast. Ögat vandrar glatt mellan spännande rubriker, pratbubblor, citat, faktarutor, punktlistor. Det ska vara svårt att slita sig.


Och du kan få samma effekt med din skylt.

Bild på sida i en kvällstidning med många textingångar

Du har bara sekunder på dig att fånga läsaren

Många av dina läsare vill iväg. De vill röra på sig, uppleva området och de är fikasugna. Det är här du kan ta hjälp av den grafiska formen. När skylten ser spännande ut ökar chansen att fler tar del av det häftiga du vill förmedla om platsen.


Spännande form ger läsning

När man har studerat försökspersoners tidningsläsning har man sett att det lönar sig att göra en text mer "grafiskt komplicerad", där det händer mer på sidan. Innehållet når lättare fram till den som läser, innehållet tas emot mer positivt och däreigenom ökar också minnesbehållningen.

Studier har också visat att tidningsläsaren letar efter grafiskt framträdande element och paratexter. Paratexter kallas alla de textelement på sidan som inte är brödtext, som rubrik, ingress, mellanrubrik, faktarutor, bildtexter, pratbubbor. Om bara paratexterna är tillräckligt intressanta för läsaren, så bidrar de till minnesbehållning.


Läsaren skannar av tidningsupplaget med ögat och letar efter en intressant ingångspunkt. Bilder och rubriker är vanliga ingångspunkter. Läsaren fastnar där, tittar och läser. Känns inte ingången spännande nog, släpper läsaren den och skannar vidare på sidan efter en ny intressant ingångspunkt.


En studie, som tittat på hur ögonen hos försökspersoner rör sig över tidningssidor, visar att det är färgfoton som i första hand styr läsningen och i andra hand rubriker, puffar och annan grafiskt markerad text. Det visade sig också att huvudriktningen för ögats väg över tidningsuppslaget var från höger till vänster och uppifrån och ner.


Bilder som säger samma sak som texten är mer effektiva än bilder som introducerar ny information. Det bästa är om man kan hitta en samverkan mellan bilder, paratexter och struktur. Det ökar läsningens effektivitet, ger större minnesbehållning och ofta också större positiv känsla för texten


Vår enkla tradition

I Sverige gillar vi sobra och enkla skyltar i naturområden och kulturmiljöer. Vackra bilder, bildtext, neutrala rubriker, ofta generöst med brödtext. Det är inte så ofta vi ser en formgivare leka loss. Det finns säkert flera anledningar till det. Smak, förstås. Tradition. Riktlinjer som styr den grafiska formen i skyddade miljöer. Det är också lättare för en begåvad amatör att göra en fin och lättläst skylt om vi väljer en enkel form. Det krävs ofta mycket mer erfarenhet av grafisk formgivning för att få en grafiskt ambitiös skylt att se bra ut.


Men tittar vi över världen finns en rik mångfald av skyltformgivning för naturområden, kulturmiljöer och friluftsområden.


Lätta upp layouten

Vi behöver inte släppa det sobra, och gå helt in i kvällstidningsredigeringen, men vi kan försöka plocka godbitar. Välja sådant som är effektfullt för att locka läsare.


Här kommer förslag:


1. Rubrik som är dramatisk/vitsig/oväntad/mystisk, antyder något spännande, eller lämnar en cliffhanger.

Testa att låta rubriken börja med:

Så... (Så klarar myrorna vintern)

Därför... (Därför är myran och bladlusen kompisar)

Hur... (Hur du hjälper en myrkoloni)

Det du inte visste om... myror


Använd du-tilltal. Det når fram bättre än "ni" eller "man".

2. Använd underrubrik. Som berättar något mer än vad rubriken gör.


3. Använd mellanrubriker, eller feta ingångar (=första orden i nytt stycke feta) som förenklar läsningen i en textmassa.

4. Kort och välformulerad ingress. Absolut max 40 ord. Lägg tid på att göra ingressen riktigt spännande, den blir ofta läst och du har chans att greppa tag om läsarens intresse.

5. Kort brödtext. Lyft ut text som lika gärna kan ligga i bildtexter, bubblor och faktarutor. Chansen att en brödtext blir läst ökar om texten upplevs kort och lättillgänglig.

6. Låt bilder berätta. En bild som visar något är mer spännande än en bild som "bara" är vacker. Visa läsaren hur det ser ut när myran mjölkar bladlusen på sin sockervätska. Berätta om detaljer som lås, gångjärn och mushylla på bilden som visar härbret.


7. Låt bilder breda ut sig. De samlar skylten visuellt, skylten blir lättöverskådlig. Bygg gärna hela skylten kring en bild, med textförklaringar inflikade där de är relevanta och syns bra.

8. Gör bildtexterna riktigt bra. De blir ofta lästa, och är de intressanta ökar chansen att läsaren tittar vidare på skylten. Använd också gärna en bildtextrubrik: "VATTENTÄT. Myrorna ser till att stackens yta är hårt packad."

9. Använd citat. Citera en känd eller historisk person, på temat skylten handlar om. Det levandegör.

10. Använd bubblor/cirklar/boxar för notiser eller korta fakta. Lättare att ta till sig än fakta i löpande text. Du kan dessutom spara plats genom att använda punktform eller uppräkningar som kräver färre ord.


11. Lösryckt siffra, med förklaring. Ofta en minnesväd detalj för läsaren. "50 gånger sin egen vikt! Så tungt lyfter skogsmyran."


12. Använd färger. Highlighta och ge skylten liv genom att färgsätta rubriker och grafiska element.

Tänk på hierarkin

Det finns alltid en risk att du skapar kaos med många grafiska element. Undvik det genom att göra det lätt för ögat att välja ordning i läsningen. Gör rubriken dominant. Gå en bit ifrån ditt utkast till skylt och se vilken läsordning som känns bäst för dig. Försök att få till en hierarki där ögat inte måste hoppa hit och dit, utan följer en rörelse över skylten.

Tänk på harmonin

Även om du skulle bli helt exalterad av kvällstidningsredigering - gå inte bananas. Tänk på att balansera. Se till att färgerna på skylten harmonierar, att du inte överdimensionerar rubriken, att det finns en tanke kring hur du placerar de grafiska elementen och inte bara slänger ut dem.


Tänk på luft

Du måste lämna utrymmen mellan de grafiska elementen, så att skylten inte ser helt belamrad ut. Det kommer att avskräcka mer än din spännande layout kan locka.


Låt ett proffs tänka

Finns det möjlighet, låt en grafisk formgivare, eller varför inte en frilansande redigerare, eller nyhetsgrafiker, få tänka fritt. Då kan det hända riktigt spännande saker. Skyltar som fungerar jättebra, men som du inte hade kunnat föreställa dig.

Källor och inspiration

Här finns några skyltar med intressant formgivning att inspireras av:

https://www.ardi.se/graphicdesign?lightbox=dataItem-jlxyv7h83 (Svensk)

https://www.pinterest.se/pin/389631805242723519/

https://www.pinterest.se/pin/553309504217850143/ https://www.travelwayfinding.com/sales/heritage-interpretation/planning/

https://www.pinterest.se/pin/52495151878967609/

https://www.pinterest.se/pin/506021708138898083/

https://chrisbareladesign.myportfolio.com/zoo-aquarium-signs Många skyltar om djur.


För den som vill förstå redigeringskonsten bättre:

Att fånga läsaren. En handbok i tidningsredigering https://manual.jmg.gu.se/wp-content/uploads/2017/01/att_fanga_lasaren.pdf

-----

Therese Säfström, Nature Value, som även har arbetat som dagspressredigerare en tid på världen.


13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla