Sök
  • Therese Säfström

Få skylten läst, del 3 - Så coolt, och snart får du se!

Uppdaterat: sep 5

Det du ska berätta för besökaren är vad som gör platsen enastående. Och vad HEN får uppleva HÄR. Det ska vara relevant!


Din besökare har tagit sig hit, står framför skylten. Och förväntar sig 1) en bekräftelse på att det var värt det. Och 2) precis den information som behövs för att få den bästa upplevelsen.

Se till att din skylt ger besökaren precis det här.

Tänk dig själv. På ett besöksmål vill du mötas av en skylt som talar till just dig. Som förklarar så att du förstår, berättar så att du kan relatera, avslöjar gömda hemligheter och talar om vad du ska titta efter Och som får platsen att låta precis så spännande som du hade hoppats.


Eftersom du ska skriva en skylt om en plats du tycker är fantastisk, är det inte svårt för dig att ta fram entusiasmen. Och det gör du rätt i.

Skriv för att övertyga!


Se besökaren framför dig

Du kan inte skriva för "alla" på din skylt. Det har du inte utrymme till. Du måste välja din målgrupp.


En vanlig målgrupp är "en intresserad allmänhet", och att lägga kunskapsnivån som för en mellanstadieelev. Men det blir lätt abstrakt.

Lättast är att se en verklig person framför sig, och skriva för den. En granne, en släkting eller en annan person du känner som passar in på målgruppen. Då kan du också testa din text på henom!


Om du inte vet vilken din målgrupp är, läs gärna tidigare blogginlägget Vad vill du med besökarna? Formulera mål och bli effektiv.


"Östra Södermanlands mest svårgenomträngliga skog"

Det finns bara en plats som är precis som din. Den är unik!

Lyft just det.

Och tänk att det unika du lyfter är något som besökaren kan uppleva, eller förstå. Om det är omöjligt att se just en speciell art. Lägg då krut på att visa miljön runt omrking, som ger arten möjlighet att finnas här.


Se till att bekräfta för besökaren att det var värt att komma hit.


Det kanske är en ovanlig - eller tvärtom, en väldigt typisk - naturtyp. Spår av människor som levde på platsen för 100 - eller kanske 5 000 år sedan. Flera häftiga arter. En sagolik utsikt. En nästan orörd myr.


Kanske är det också sydvästra Dalslands enda? Eller en sällsynt rest. Ovanligt stort eller litet?


Formulera dig otroligt kort och fånga exakt det som gör platsen till något alldeles speciellt.


Din formulering blir minnesvärd.

Den kommer att återberättas för vänner och bekanta som besökaren vill rekommedera att åka hit. Och på plats, där hjälper kunskapen om platsens unika värden besökaren att uppleva dem.


Om "uråldrig tallskog" är grejen med platsen kommer besökaren att se tallarna tydligt i terrängen. Om "flottningsled" är grejen kommer besökaren att tänka sig timmerstocken komma flytande ner för forsen.


Guida till upplevelsen

För att din skylt ska bli riktigt relevant måste du hjälpa besökaren att få bästa upplevelsen här på platsen.

  • Vad ska besökaren spana efter?

  • Ser platsens värden olika ut på sommaren och vintern?

  • Vilken stig är mest givande att gå för en viss upplevelse?

  • Kan besökaren lukta, lyssna eller känna sig till upplevelser på platsen?

Gör det oerhört enkelt. Besökaren ska inte behöva vara biolog, arkeolog eller geolog för att förstå.


Utgå från det besökaren får uppleva när du berättar om området på din skylt. För det är då skylten blir relevant. Kan besökaren hitta brandljud? Visa en bild på hur de ser ut, förklara var de finns, när de går att se. Och varför är de spännande?


Besökaren ska inte heller behöva vara osäker på om det finns tid att gå runt sjön innan eftermiddagsbussen går hem, eller om stigen fungerar för barnvagn. Du måste ge nyttig information.


Älska kritiken!

När din text är klar - testa den på din målgrupp.

Fuska inte med det!


Ja, det tar lite extra tid och är lite småobekvämt. Du kanske känner att du måste försvara och förklara dig. Men släpp det, förstå att din skylt kommer att bli mycket bättre med hjälp av feedback. Du är experten, det är inte lätt för dig att förutse hur en mindre insatt person uppfattar skylten

  • Be dem som läser att markera allt som är svårt att förstå. Be dem att vara helt ärliga.

  • Be dem säga vad de mer skulle vilja veta på skylten.

  • Be dem att återberätta för dig vad skylten säger dem. Då upptäcker du om något missförstås.

Och så skriver du om.

Kritikerna är dina bästa hjälpredor i att göra skylten relevant för målgruppen!

Tabbar du inte ska göra


Lyfta generell info först

"Yngre järnålderns gravfält är ofta kopplade till byar..."

Vänd på meningen. Börja med det som är mest relevant för din besökare: "Du ser resterna av en by, varje by hade under yngre järnåldern..."


Glömma bort att tidsange

"I våtmarken kan du se tofsvipa." Men det är inte sant under en stor del av året. Skriv ut eventuella begränsningar i tid, så att en besökare i september vet om informationen gäller eller ej.


Skriva skylten bara för högsäsong

Dina besökare kommer hit året om. Om du vill skriva om vildbin på en hed, berätta inte bara om den korta period när vildbina visar sig. För vinterbesökaren är det relevant att veta att biet just då ligger i sitt lilla rum under marken och förvandlas från larv till färdigt bi.


Rabbla arter

"Arter knutna till gammelträden är ekoxe, läderbagge, sexfläckig blombock, rosa lundlav, bokvårtlav, oxtungssvamp, skillerticka, korallticka och skriftklotterlav." Tänk på din målgrupp, känner den verkligen att uppräkningen är medningsfull?


Använda en försvårande nomenklatur...

Ja, du förstår: Begrepp som du svänger dig med som expert - men som inte betyder något alls, eller något helt annat, för en utomstående person. "Älvkvarnar" mal inte sagoväsen till mjöl. Bjud in din målgrupp att kontrollera!


Källor och inspiration


"Relevans" är viktigt i naturvägledningen. Genom att vara relevanta når vi fram bättre till publiken. Fördjupa dig gärna i boken Interpretation - kommunikation som gör skillnad, Handbok för vägledare i natur- och kulturarv. Skriven av Sam H Ham.


Läs också gärna: Presentera din unika plats - 7 tips för framgång. Ett tidigare inlägg i den här bloggen.


-----

Therese Säfström, Nature Value

14 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla